Νεως Αγων (Φεβρουαριος 13')

Χειροποίητα ποδήλατα… made in Karditsa!

Του Αντώνη Νικολάου

 

  Στην εποχή της οικονομικής κρίσης, οι καινοτόμες ιδέες είναι εκείνες που μπορούν να δώσουν μια διαφορετική και πιο ελπιδοφόρα προοπτική. Και πόσο μάλιστα σε μία μικρή πόλη, όπως η Kαρδίτσα, η οποία κι έχει ελάχιστες διεξόδους.

Η εποχή που λέγαμε “ Δημόσιο και πάλι Δημόσιο ” αναμφίβολα έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Για να σταθεί κάποιος όρθιος πλέον, και μιλάμε για ιδιωτικό τομέα βέβαια, πρέπει να προσπαθήσει πάρα πολύ και να βρει φυσικά έδαφος στην ήδη κουρασμένη αγορά. Κι αυτό βέβαια μόνον εύκολο δεν είναι. Όμως μια καινούργια ιδέα, όταν συνδυάζεται κι από θέληση ή αποφασιστικότητα, μπορεί να φέρει θετικά αποτελέσματα.

Τα παραδείγματα σε πολλές επαρχιακές πόλεις της Ελλάδας είναι αρκετά. Είδαμε “μπακάλικα” που πουλούσαν χυμό φασόλια και φακές να μετατρέπονται σε μεγάλες εξαγωγικές μονάδες, είδαμε το κρασί που κάποιοι έκαναν για το σπίτι να αποτελεί προιόν μεγάλης βιοτεχνίας και εξαγώγιμο… Οι περιπτώσεις είναι σίγουρα πολλές.

Όμως μέχρι τώρα δεν είχαμε δει ποτέ χειροποίητα ποδήλατα! Δηλαδή όλα να γίνονται κυριολεκτικά στο χέρι χωρίς μηχανήματα. Από την πιο μικρή βίδα μέχρι και το πιο μεγάλο τμήμα του ποδηλάτου.

Κι όμως εδώ στην Καρδίτσα, ένας νέος άνθρωπος αποφάσισε να κάνει αυτή τη δουλειά. Δηλαδή να κατασκευάσει χειροποίητα ποδήλατα.

Το όνομα του είναι Βαγγέλης Κακαργιάς και στο εργαστήριό του ήδη έχει κατασκευάσει αρκετά ποδήλατα κι όλα εντελώς μόνος του!

Θα είχε λοιπόν ενδιαφέρον μία συζήτηση με τον Βαγγέλη και γι’ αυτή τη πράγματι πρωτότυπη ενασχόλησή του.

-Βαγγέλη πως σου ήρθε η ιδέα και πότε ξεκίνησες να κάνεις τα δικά σου ποδήλατα;

Ξεκίνησα πριν από δύο χρόνια. Αρχικά να αναπαλαιώνω ποδήλατα. Στη συνέχεια όμως διαπίστωσα πως αυτό δεν ήταν κάτι δημιουργικό και θα μπορούσε να το κάνει ο καθένας. Έτσι άρχισα να δημιουργώ τα δικά μου ποδήλατα με όποια εργαλεία είχα στο σπίτι, χωρίς τη βοήθεια άλλων. Το να κάνεις χειροποίητα ποδήλατα είναι κάτι πολύ όμορφο και πόσο μάλιστα όταν χρησιμοποιείς απλά υλικά στα οποία και δίνεις μία μοναδική μορφή. Και το πιο ωραίο είναι να κάνεις βόλτες με ό, τι έφτιαξες και που είναι πραγματικά μοναδικό.

-Τι είναι αυτό που σ’ εμπνέει;

Η έμπνευση μπορεί να μου έρθει ανά πάσα στιγμή, κοιτάζοντας για παράδειγμα – κάτι που μοιάζει με ποδήλατο και που θα μπορούσες να το κάνεις. Πρέπει όμως εδώ να πω ότι οι βασικοί κανόνες του ποδηλάτου, δεν είναι και τόσο εύκολο ν’ αλλάξουν κι αυτό γιατί μπορεί να υπάρξει πρόβλημα με την ισορροπία του οχήματος αλλά και τη λειτουργικότητά του. Συνεπώς διατηρώ τη βάση και στη συνέχεια αυτοσχεδιάζω για να βγει κάτι όμορφο ή και εντυπωσιακό, αλλά συγχρόνως και μη γνώριμο. Μου αρέσουν τα ποδήλατα που μαγνητίζουν το βλέμμα. Ωστόσο πολλές φορές το σχέδιο με την πραγματικότητα μπορεί να απέχουν, οπότε και είναι αναγκαίες οι μετατροπές κατά τη διάρκεια της κατασκευής.

-Πόσα ποδήλατα έχεις κάνει μέχρι τώρα και πόσος χρόνος χρειάζεται για την κατασκευή του;

Μέχρι τώρα έχω κάνει δέκα ποδήλατα. Η χειροποίητη κατασκευή, δεν είναι καθόλου εύκολη και μπορεί να μου πάρει από μία εβδομάδα, μέχρι και μήνες. Όλα εξαρτώνται από την πολυπλοκότητα του σχεδίου, αλλά και την έλλειψη των αναγκαίων υλικών στην αγορά της Καρδίτσας. Τα πρωτότυπα σχέδια είναι ιδιαίτερα δύσκολα, διότι πας στα τυφλά και στην πορεία προκύπτουν αρκετά προβλήματα, τα οποία και πρέπει να ξεπεράσεις. Από τη στιγμή όμως που κάποιος θα μου ζητήσει ένα αντίγραφο από ποδήλατο που έχω ήδη κάνει, ο χρόνος κατασκευής είναι πολύ μικρότερος, αφού υπάρχουν τα σχέδια και οι λύσεις.

-Σκοπεύεις να κάνεις κάποια επαγγελματικά βήματα, με την έννοια μιας πιο μαζικής παραγωγής; Δηλαδή να δημιουργήσεις μία έστω μικρή βιοτεχνία;

Ναι αυτό είναι κάτι που με έχει απασχολήσει και πιστεύω πως στο μέλλον, μπορώ να κάνω κι αυτό το βήμα. Μάλιστα έχω μπει ήδη στη διαδικασία της επιδότησης μέσω ΟΑΕΔ. Αλλά δε θα είναι αποκλειστικά ένας χώρος όπου θα κατασκευάζονται ποδήλατα, αλλά κάτι σαν γκαλερί, όπου θα μπορεί ο κόσμος να έρχεται και να βλέπει τα μοντέλα μου και φυσικά να με γνωρίσει ως κατασκευαστή. Επίσης, θα μπορεί κάποιος που έχει σκεφτεί ή σχεδιάσει ένα ποδήλατο, να μπορεί να το κάνει πραγματικότητα, αναλαμβάνοντας την κατασκευή του ή ακόμη και να αναπαλαιώσει το ποδήλατο που έχει ξεχαστεί σε κάποια αποθήκη του σπιτιού του.

Ο Βαγγέλης λοιπόν, μπορεί να πρωτοτυπεί. Ο ίδιος μπορεί να μη σκέφτεται σήμερα πως μπορεί να κάνει μία μαζική παραγωγή. Όμως όταν υπάρχει το δαιμόνιο της δημιουργίας, πολλά μπορούν να συμβούν. Να μην ξεχνάμε πως στη γειτονική Λάρισα υπάρχει η εταιρεία Orient η οποία πριν από πολλά χρόνια ξεκίνησε να συναρμολογεί δειλά δειλά ποδήλατα, ως μία οικογενειακή επιχείρηση, αλλά σήμερα έχει φτάσει στο σημείο να έχει μία ετήσια παραγωγή 66.000 ποδηλάτων, να απασχολεί 48 άτομα και να διαθέτει ιδιόκτητες εγκαταστάσεις 9.000 τ.μ. Άλλωστε αν ρίξει κανείς μια ματιά στην Καρδίτσα τα περισσότερα ποδήλατα φέρουν στην ονομασία Orient και είναι προιόντα της γειτονικής πόλης.

Επίσης δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η Καρδίτσα είναι η απόλυτη πόλη του ποδηλάτου! Είναι το μέσο που χρησιμοποιούν για τις μετακινήσεις τους το 70% των κατοίκων της πόλης, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, και διαθέτει σήμερα ένα δίκτυο 4ων χλμ αστικού και 10 χλμ περιαστικού ποδηλατοδρόμων και φυσικά αποτελεί πανελλήνιο παράδειγμα.

Συνεπώς ιδέες όπως αυτές που έχει ο Βαγγέλης έχουν χώρο, ίσως και μεγάλο μάλιστα.

Visit betroll.co.uk the best bookies